Klantcase McDonald’s Franchisenemers

Iedereen kent natuurlijk de golden arches van McDonald’s. Wereldwijd bekend. In 2016 zijn wij door enkele franchisenemers van McDonald’s benaderd om in een co-creatie de bouw van een Management Informatie Systeem (MIS) te realiseren.

https://www.scopeservices.nl/wp-content/uploads/2022/12/pexels-olavi-anttila-14870060-scaled.jpg

De vraag

Zij hebben ons benaderd omdat wij hiervoor de expertise in huis hebben. Bij de franchisenemers wilden ze online meer inzicht in de (geconsolideerde) omzet, productmix, transacties en loonkosten per uur etc. Wij zijn toen gestart met een functioneel ontwerp en met koplopers bijeenkomsten. In 2018 resulteerde dit in meer dan 100 rapportages.

Onze samenwerking

Maar dat was voor McDonald’s franchisenemers niet voldoende. Zij wilden ook oplossingen met betrekking van onboarden van medewerkers, het dagelijks controleren van de geklokte uren en nog meer inzicht in hun restaurant en HR data. Daarom hebben wij al in 2018 het digitaal ondertekenen geïntroduceerd waarmee getekende documenten met automatische workflows in het HR dossier werden opgenomen.

Voordeel voor de medewerkers van McDonald’s was dat zij niet apart voor het tekenen naar kantoor hoefden te komen en voor McDonald’s betekende dit minder uitvoeringskosten en dat medewerkers sneller konden starten met hun werkzaamheden.

https://www.scopeservices.nl/wp-content/uploads/2022/12/pexels-linda-christiansen-5669725-scaled.jpg

Features

Ook hebben wij een urencontrolemodule met daaraan en workflow gekoppeld, bedacht en ontwikkeld. Daardoor kunnen restaurantmanagers of HR medewerkers volautomatisch opmerkingen bij de klokuren van de  medewerker meegeven. Denk daarbij aan opmerkingen rondom te laat komen, ruilen van diensten, sommaties etc. Deze HR data is ook gekoppeld aan de individuele medewerker, waardoor McDonald’s beter instaat was om objectief beslissingen te nemen omtrent contractverlenging.

Op dit moment hebben wij andere oplossingen en overzichten toegevoegd, zoals dashboards, (labor)benchmarks, checklists, trainingen, interne kwaliteitsaudits, klantenreviews en de KPI’s voor de restaurant- en operationele managers, financiële directeuren en restauranteigenaren. Denk daarbij ook aan de geheel doorklikbare PAC (Profit After Controlables) rapportage, waarmee McDonald’s  wereldwijd rapporteert, de LIV subsidietool, waardoor meer subsidie kan worden gegenereerd. Ook de WAB contract controle is onderscheidend. Dit biedt meer en beter inzicht in de contracten, waardoor loonkosten bespaard kunnen worden.

Het mag duidelijk zijn dat dergelijke ontwikkelingen alleen kunnen plaatsvinden met onze expertise  en uiteraard ook in goede samenwerking en vertrouwen met McDonald’s.

Gerelateerde content

 

Expert en Scope Workforce Planner

 

De Flintenhoeve en Scope Workforce Planner